Snapchat giver kommunikation i øjenhøjde

Hver uge styrer to nye elever Levring Efterskoles Snapchat. Det er centralt, at eleverne har et medie, hvor kommende elever, forældre og interesserede kan få et indblik i efterskolelivet uden et filter, påpeger kommunikationsmedarbejderen. Derfor er rammerne også meget frie, når eleverne styrer Snapchat.

”Det er sjovt, og det er anderledes. Det er en masse mennesker, som vi laver snaps til, så man skal lige tænke over indholdet og samtidig prøve at gøre det lidt sjovt at følge med,”, fortæller Oskar Hermansen, som er en af Levring Efterskoles snapchattere i denne uge. Det gør han sammen med Mark Lund Nielsen.

I går lavede Mark og Oskar snaps fra en anderledes catwalk med forskellige temaer i familiegrupper.

FIND OS PÅ SNAPCHAT: Navnet er: Levringsnap

Hver uge er det to nye elever, som overtager Levring Efterskoles Snapchat.

Frie rammer med et tema Kommunikationsmedarbejder Anders Sandfær Lysholm har udarbejdet en årsplan for Snapchat. Det betyder, at ugens snapchattere skal komme omkring ét tema i løbet af ugen, hvor de har skolens snaptelefon.

Det kan for eksempel være musical, Efterskolernes Aften, OSO-projektet eller gymnastikopvisningerne.

”Vi har lavet temaer for hver enkelt uge for, at følgerne oplever variation og substans i indholdet. Uden forskellige temaer bliver det hurtigt for ensartet og kedeligt at følge Levring på snapchat,” fortæller kommunikationsmedarbejder Anders Sandfær Lysholm.

Kommunikation i øjenhøjde

Ellers er der næsten fri leg for eleverne, hvor de kan sende snaps af det, som de synes er sjovt eller relevant. Det eneste krav er, at de ikke krænker eller udstiller nogen.

”Det er vigtigt, at interesserede unge kan få et oprigtigt billede af Levring Efterskole set fra elevernes synsvinkel. Her er snapchat ideelt, da de er et populært medie hos de unge samtidig med, at det er et her-og-nu medie med en begrænset mulighed for redigering. Eleverne kommunikerer umiddelbart og i øjenhøjde med deres jævnaldrende. Dermed får følgerne et ufiltreret billede af det at være efterskoleelev på Levring Efterskole,” siger Anders Sandfær Lysholm og uddyber:

”Eleverne har skolens snaptelefon 24 timer i døgnet. Dermed kan de lave snaps fra alt fra stilletime til rengøring – altså alle de hverdagsting, som er en stor del af livet på en efterskole og de historier, som der ikke nødvendigvis er plads til i vores kommunikation på Facebook, Instagram og hjemmesiden.

Snaps bliver altid lagt på My Story eller Min historie, som det også hedder. Derfor er elevernes snaps tilgængelig i 24 timer for følgerne.