Levringelever klar til travlt forår

18 opvisninger fordelt over to måneder – eleverne på Levring Efterskole står over for et travlt forår med gymnastikopvisninger. En turné som kan give de 174 elever en oplevelse for livet.

18 opvisninger, store oplevelser og tusindvis af publikummer på lægterne kulminerende med en opvisning foran over 3000 mennesker i Aalborg.

Forårets gymnastikopvisninger står for døren, og det kan gå hen og blive en af de efterskoleoplevelser, som brænder sig fast på nethinden hos eleverne.

”Det bliver fedt. Det er et tæt program, og i weekenden starter de ud med en lørdag med hele tre opvisninger. Det bliver fedt for eleverne at mærke suset, når de går på gulvet og får feedback efter opvisningen. De mærker fællesskabet stærkest, når de alle 174 elever bevæger sig i takt til rytmerne,” fortæller gymnastiklærer Randi Læsø Lyngby.

I weekenden er der hele fire opvisninger på programmet. Den første er i Bjerringbro Idrætspark lørdag klokken 9.

25 minutter med fuld gas

I løbet af de 25 minutter, som opvisningen strækker sig over, er der både opstartsserie, dans, pigeserie, trampolinspring, drengeserie, tøndebåndsserie, fælleskoncept og afslutningsserie.

Opvisningerne bliver hele tiden evalueret og finpudset. Og til Aalborgstævnet den 11. april skal det hele gerne kulminere.

”Vores opvisning i Gigantium er det store højdepunkt. Der kommer der 14 efterskoler, og der er omkring 3000 publikummer, som ser deres opvisning. Det er den opvisning, hvor de gerne skal toppe. Det bliver en kæmpe oplevelse for dem,” fortæller Randi Læsø Lyngby.

Kampen for frihed

Opvisningen bærer navnet Game Master og er gennemsyret af en klar fortælling. Randi Læsø Lyngby forklarer om tankerne bag.

”Vi vil gerne illustrere, at der altid er nogen udefra og ovenover, som styrer spillet. Vi er som mennesker små brikker i det store puslespil. Vi bliver manipuleret med, og i takt med opvisningen bliver eleverne mere og mere bevidste om det. Efter en lang kamp frigør eleverne sig til sidst fra magtens greb.”

Levring Efterskole kommer forbi Bjerringbro, Farsø, Aarhus, Valsgaard, Møldrup, Kjellerup, Aalborg og Skive på deres turné – nogle af byerne flere gange.

Sidst nye indlæg
Arkiv