Levring skriver historie til DM i dans

Levring Efterskole tog førstepladsen i begge kategorier til DM i dans for efterskoler i går. Det er aldrig sket før, at en skole vinder begge kategorier samme år til danmarksmesterskabet.

De 40 elever på Levring Efterskoles danselinje var hele følelsesregisteret igennem, før de i går kunne løfte pokalen i både streetstyle- og freestylekategorien til Danmarksmesterskabet i dans for efterskole i går.

Det var de to kategorier, der blev konkurreret i til Danmarksmesterskabet.

”Vi er alle sammen sindssyg glade. Det er fuldstændigt sindsygt. Jeg forstår det ikke rigtig,” fortæller Frederikke Lammert Kristensen, som var én af 40 dansere på gulvet til streetstylefinalen.

”Min første reaktion var at tudbrøle. Jeg kunne slet ikke forstå det,” siger Katrine Vivian Mikkelsen.

Danmarksmesterskabet blev afholdt på Aabybro Efterskole nord for Aalborg.

Forud for Danmarksmesterskabet har der været afholdt kvalifikationsstævner både i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Og til DM i går skulle danserne først igennem semifinaler, før de var kvalificeret til finalen, hvor fem skoler deltog i hver kategori.

Hård konkurrence

Det er første gang nogensinde, at en skole tager førstepladsen i både streetstyle- og freestylekategorien til samme Danmarksmesterskab i dans for efterskole.

Og det var en nervepirrende oplevelse for danselæreren.

”Da vi stod og ventede på resultatet i freestylekategorien, havde jeg det helt ærligt virkelig dårligt. Jeg synes, at der har været et virkelig tæt felt med masser af dygtige dansere,” fortæller danselærer i moderne dans Merete Smedegaard og fortæller videre om førstepladsen:

”Det er noget af det vildeste, jeg har prøvet. Det var bare så stort.”

”Helt ærligt så troede jeg ikke, at vi vil vinde,” fortæller Louise Østergaard Sørensen og suppleres af Anna Grauballe Bendtsen.

”Det er en helt ubeskrivelig følelse, som jeg kun tror, at man kan forstå, hvis man har været det igennem, som vi har. Der har været rigtig meget træning. Så er det bare sindssygt at vinde DM.”

Det er tredje år i træk, at Levring Efterskole vinder en kategori til Danmarksmesterskabet i dans for efterskole.