Kim Thynebjerg ny forstander på Levring

Ny forstander på Levring Efterskole bliver 51-årige Kim Thynebjerg. Han kommer fra en stilling som forstander på Haarby Efterskole på Fyn.

Når Levring Efterskole slår dørene op til et nyt skoleår søndag den 13. august, bliver det 51-årige Kim Thynebjerg, som tager imod. Og den erfarne efterskolemand har store forventninger til det nye job som forstander på Levring Efterskole.

”Det er interessant, fordi Levring Efterskole er et sted, hvor man har idræt som en klar del af profilen. Det har været vigtigt for mig. Desuden er det en skole, hvor bestyrelsen har nogle gode ideer og har lavet en ambitiøs plan, som rækker fremad. Og så vil man fra skolens side gerne lave samarbejder med aktører udefra. Det er spændende, synes jeg,” fortæller Kim Thynebjerg og fortsætter:

”Jeg har været det samme sted i 19 år, så jeg kunne godt tænke mig at komme et nyt sted hen, hvor jeg kan præge det i min retning.”

Bestyrelsesmedlem Carl Ejner Sørensen ser frem til samarbejdet og forklarer om baggrunden for valget af netop Kim Thynebjerg som kommende forstander.

”Det er den lange efterskoleerfaring, og så er det personen. Han er rolig, ordentlig, autentisk, har god humor, og så har han en masse ideer til, hvordan Levring Efterskole kan blive en endnu bedre skole i fremtiden. Jeg tror, at det er et rigtig godt match. Han passer rigtig godt til Levring Efterskole,” fortæller Carl Ejner Sørensen.

Fuld tid fra 1. oktober

Når de 182 elever kommer søndag den 13. august, er det Kim Thynebjerg, som tager imod. Men han forventer først at være forstander på fuld tid per 1. oktober.

”Ved at starte den 1. oktober får jeg overleveret nogle af de mange ting, som det kun er mig, der ved noget om på Haarby Efterskole – og det er vigtigt for mig, at min gamle efterskole kommer godt videre,” siger Kim Thynebjerg.

I den mellemlæggende periode er det den pædagogisk leder, Pernelle Fau Clausen, som fungerer som konstitueret forstander.

Det er desuden planen, at Kim Thynebjerg skal være med nogle dage i lærernes opstartsuge, inden skoleåret begynder.

FAKTA - KIM THYNEBJERG

• Alder: 51 år

• Nuværende job: Forstander på Haaby Efterskole

• Uddannelse: Læreruddannet fra Odense Seminarium med linjefagene dansk og fysik/kemi

• Gift: med Berit, som er uddannet fysioterapeut og lærer. Sammen har de tre børn.

• Kommer oprindeligt fra Nordsjælland

Spændende udfordringer

Selvom han kommer med solid erfaring fra efterskoleverden og jobbet som forstander, ser han spændende udfordringer i det kommende job.

”Det bliver rigtig spændende, fordi det er en skole og en personalegruppe, som er en halv gang større end på Haarby Efterskole. På Levring er der qua størrelsen på personalegruppen flere kompetencer, så jeg tror, at vi kan lave nogle teams, som drive udviklingen fremad,” fortæller han og fortsætter:

”Jeg har et ønske om at højne det faglige niveau, og der har jeg erfaringer med fra Haarby Efterskole, hvor jeg netop har arbejdet med det de seneste to år. Så jeg har nogle erfaringer med, hvad der fungerer, og hvad der måske ikke fungerer.”

Elevsammensætningen på Levring Efterskole adskiller sig ifølge Kim Thynebjerg fra Haarby Efterskole, og det giver ifølge ham nogle interessante udfordringer.

”Hvordan er det, at man fastholder eleverne? Hvordan skal kontaktlærerne arbejde med de unge mennesker? Hele konceptet med Life Performance? Det er mange gode ideer og initiativer i forhold til, hvordan man giver eleverne den bedste ballast i livet, og det vil jeg gerne være med til at videreudvikle.”

De sidste 19 år har han arbejdet på Haarby Efterskole. Han var med, da efterskolen startede i 1998. I 2001 blev han viceforstander, og siden 2010 har han været forstander.