Levring Efterskole klar til nyt skoleår

184 spændte og måske lidt nervøse unge mennesker starter søndag d. 13. august deres år på Levring Efterskole. Et år som byder på rejser, udfordringer, en ny forstander og et nyt initiativ blandt 9. klasserne.

184 unge mennesker strømmer søndag d. 13 august til Levring Efterskole fra alt fra Silkeborg, Støvring, Skive, Odder og Greve.

Her starter et nyt efterskoleår på Levring Efterskole.

”Vi har arbejdet intensivt de sidste par uger på at forberede elevernes start på efterskolen, lave årsplaner og introuger og meget mere. Nu glæder vi os bare rigtig meget til at møde eleverne og fået hul på et fantastisk år”, siger konstitueret forstander Pernelle Fau Clausen.

Eleverne fordeler sig på 160 elever i 10. klasse og 24 elever i 9. klasse. Fælles for eleverne er, at de i overvejende grad kommer fra Midt- og Østjylland.

De største idrætslinjer er fodbold og dans.

Nyt projekt skal styrke 9. klasserne

De nye elever kan se frem til et år på efterskole, som udover stærke venskaber, byder på blandt andet linjetur til udlandet, introtur, musical, skitur til Østrig, gymnastikopvisninger og meget andet.

Men med skoleåret 2017-2018 bliver blandt andet 9. klasserne også mødt af et helt nyt initiativ.

”Vi har den seneste år arbejdet på at udvikle en ny ramme for undervisningen for vores 9. klasses elever. Vi har kunnet se, at vores 9. klasser har haft en travl og kompleks hverdag med mange krav og fag. Derfor har vi med vores nye 9. klasseprojekt lavet mere fællesfaglig undervisning, hvor vi slår nogen af fagene sammen og arbejder endnu tættere sammen end tidligere. Desuden har vi indrettet undervisningslokalet, så det tager højde for elevernes forskellige måder at lære på”, fortæller konstitueret forstander Pernelle Fau Clausen, som håber, at det nye projekt blandt andet kan styrke fagligheden og relationerne mellem lærerene og eleverne endnu mere.

Ny forstander starter 1. oktober

Når kalenderen skifter fra september til oktober markerer det samtidig et skifte i ledelsen. Her går Pernelle Fau Clausen fra konstitueret forstander til pædagogisk leder, mens Kim Thynebjerg sætter sig i forstanderstolen.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at starte på Levring Efterskole. Jeg glæder mig til at lære stedet, personalet og eleverne at kende, og jeg glæder mig ikke mindst til at arbejde med at iværksatte pædagogiske og innovative initiativer, som gør, at Levring Efterskole kan markere sig blandt de bedste efterskoler i Danmark i fremtiden,” fortæller Kim Thynebjerg.

Fire nye ansatte

Søndag er ikke kun dagen med 183 spændte elever. De fire nye lærere, Jonas Rytter Samuelsen, Mathias Skovgaard Jensen, Sarah Holm Jacobsen og Mathias Sonn Jørgensen, har ligeledes første dag på Levring Efterskole.

”Efterskolelivet er nyt for mig, så jeg glæder mig meget til at opdage en helt ny dimension af lærergerningen. Selve undervisningen er til gengæld noget, jeg kender utrolig godt, og som jeg finder enormt livsbekræftende,” siger Mathias Sonn Jørgensen.

Jonas Rytter Samuelsen skal være timelærer i spring og have vagter, Mathias Skovgaard Jensen er ny lærer på adventurelinjen, og han skal desuden undervise i dansk, historie og idræt.

Mathias Sonn Jørgensen skal undervise i biologi, engelsk, psykologi og håndbold, mens Sarah Holm Jacobsen er ny lærer på danselinjen.