Video: Levringdanser til VM

Maria Kalina Grovrok til VM i streetdance. Det er Maria nederst til venstre.

VM i streetdance i Glasgow var en kæmpe oplevelse for 15-årige Maria Kalina Gravrok. Nu er hun tilbage på Levrings danselinje, hvor hun håber især at udvikle i den moderne dans.

”Jeg havde ikke de helt store forventninger, inden vi skulle afsted. Vi vidste godt, hvor højt niveauet også er i udlandet. Men det var en kæmpe stor oplevelse og fedt at være på scenen. Det var også rigtig fedt at se alle de andre hold og blive inspireret af dem,” fortæller 15-årige Maria Kalina Gravrok, som går i 9. klasse på Levring Efterskole.

Hendes dansegruppe ROFF fra Aarhus, som består af otte piger mellem 15 og 17 år, endte på en 15. plads ud af 100 hold til VM i Glasgow, Skotland.

Vil gerne udvikle sig i den moderne dans I august startede hun sammen med 183 andre på Levring Efterskole, og hun er én af 50 elever på danselinjen. Et valg hun ikke var i tvivl om.

”Jeg havde hørt rigtig godt om den fra nogle danseveninder, der har gået på Levring nogle år tilbage. De er rigtig dygtige og har været meget glade for danselinjen. Så det var helt oplagt, at jeg skulle vælge den,” fortæller Maria, som har danset i ni år.

Og selvom danseskoene er skarpe, når det gælder hiphop, håber hun på at tage værdifuld læring med fra den moderne dans på danselinjen. ”Først og fremmest forventer jeg, at vi har det sjovt og får nogle fede oplevelser på danselinjen. Jeg forventer selvfølgelig også, at jeg udvikler mig. Moderne dans er noget helt nyt for mig, men jeg er sikker på, at det også kan hjælpe mig med at blive stærkere i hiphop, som jeg har meget er erfaring med,” slutter Maria Kalina Gravrok.