Levringpige på U17-landsholdet

Sidste år var Ingibjørg Olsen en del af Levring Efterskoles håndboldlinje. Nu er hun udtaget til det færøske U17-landshold, men håndbolddrømmene rækker endnu længere.

16-årige Ingibjørg Olsen var næsten kun lige kommet hjem til Færøerne efter et år på Levring Efterskole, da hun den 24. juli fik en uventet besked fra den færøske U17-landstræner.

Hun var blevet udtaget til det færøske U17-håndboldlandshold.

”Jeg blev meget overrasket og glad. Vi havde mange gode spillere på alle pladser, så der var selvfølgelig stor konkurrence om alle pladserne,” fortæller Ingibjørg Olsen, der har spillet håndbold, siden hun var fem år og fortsætter:

”Det er altid en stor ære at repræsentere sit land. Det giver mig en følelse af, at jeg har gjort det godt, og det giver mig samtidig mere selvtillid til at blive endnu bedre.”

Fem dage efter hun var blevet udtaget, gik turen til Makedonien, hvor landsholdet spillede kamp Kosovo, Polen, Makedonien og to kampe mod Island.

En spiller med potentiale

Selvom der kun bor omkring 50.000 mennesker på Færøerne, og håndbolden ikke er på samme niveau som Danmark på nuværende tidspunkt, så er det færøske håndboldforbund inde i en god udvikling, forklarer lærer på Levring Efterskoles håndboldlinje, Søren Rosager Hestbek.

”De bruger mange ressourcer på talentudvikling, så det faktum, at Ingibjørg nu er en del af holdet viser, at hun er en spiller med potentiale, som det bliver spændende at følge fremover,” fortæller Søren Rosager Hestbek og fortsætter:

”Måske ser vi hende i Danmark engang i fremtiden.”

Drømmen om udlandet

Og det er da også drømmen for Ingibjørg.

”Min drøm er at få lov til at spille på a-landsholdet engang. Og jeg vil gerne spille håndbold i udlandet, hvor der er flere udfordringer,” fortæller Ingibjørg.

Normalt spiller hun bak eller playmaker, men på landsholdet er hun rykket ud på venstre fløj.