”Jeg kan stadig måle mig med landets bedste bodybuildere”

Fitnesslærer på Levring Efterskole, Christian Søndergaard, vandt to sølvmedaljer til Danmarks Mesterskaberne i bodybuilding. Selvom der nu er 43 fødselsdagslys i kagen afviser han ikke, at han stiller op igen. Men der er et dilemma i det. For DM-guld betyder stram disciplin og svære kompromisser.

En stor oplevelse og to sølvmedaljer tog Levring Efterskoles fitnesslærer Christian Søndergaard med sig hjem fra DM i bodybuilding 2017.

Han vandt sølv i Masters, som er for mænd mellem 40 og 45 år. Desuden fik han en sølvmedalje i klassen, hvor man må veje op til 100 kilo.

Det er den medalje, som han er mest glad for, da han selv vejer omkring 90 kilo.

”Nogle gange handler det simpelthen ikke om nødvendigvis at være den største, men den der er i bedste form "psysical condition". Forstået som den der simpelthen har den mest markerede og bedste definerede krop,” fortæller Christian Søndergaard, som har deltaget i DM to gange og to gange i Danish Open.”

Det er i alt blevet til to guld-, tre sølv- og to bronzemedaljer.

Spottet i det lokale motionscenter Det har ikke altid ligget i kortene, at Christian Søndergaard en dag skulle stå på podiet til DM i bodybuilding.

Faktisk var det lidt en tilfældighed første gang, at han vandt DM.

”Faktisk blev jeg spottet i det lokale motionscenter, hvor jeg gik og lavede prøvetimer for Hr og Fru Jensen,” fortæller han og fortsætter:

”En tidligere danmarksmester og nordisk mester i bodybuilding kom hen til mig og sagde, at han kunne se på mig, at jeg havde en helt perfekt kropsbygning og symmetri til at kunne gøre mig rigtig godt inden for bodybuilding. To år senere, efter at have fulgt en nøje tilrettelagt kostplan og træningsprogram, stod jeg på scenen til mit første bodybuilding mesterskab, hvor jeg vandt min første DM titel - guld i minus 80 kg klassen.”

Det svære dilemma ”Om det er slut nu. Jeg ved det ikke. Sølv er jo ikke guld, og drivet til at ville være den bedste er der åbenbart stadigvæk, men det kræver, at man er i stand til at sætte sit liv i system,” fortæller Christian og uddyber:

”Det at være rykket op i årene kræver større selvdisciplin, end da jeg var yngre. Det kræver større mådehold med hensyn til mad, da jeg jo slet ikke har samme forbrænding ej heller muskelmasse, som da jeg var yngre. Det kræver ekstremt mådehold, dedikation og viljestyrke, specielt i slutfasen at fortsætte diæten. Alt i din krop fortæller dig, at du skal geare ned og begynde at indtage mere mad igen.”

Og her kommer dilemmaet så for den 43-årige fitnesslærer.

”Forberedelserne presser mig til grænsen fysisk og psykisk. Og netop det med at gå på kompromis med det sundhedsmæssige er et dilemma for mig,” fortæller han og fortsætter:

”Men jeg tror, at jeg er stadig er "sulten" efter at få den sidste guldmedalje, inden jeg trækker mig tilbage.”