E-sport: Nyt linjefag på Levring Efterskole

Her på Levring Efterskole ’skyder’ vi for alvor 2018 i gang med nyheden om e-sport som nyt linjefag. Vores kommende elever kan derfor allerede nu tilmelde sig det nye linjefag med start fra sommer. Faget indeholder både praktiske og teoretiske moduler såvel som fokus på elevernes spilfærdigheder, taktiske-, mentale-, og kommunikative udvikling, alt imens samarbejde, kost og motion også vil indgå som en fast del af undervisningen.

E-sport, der tidligere er blevet opfattet lidt som en nichesport, vinder ind på flere og flere uddannelser og i etablerede sportsklubber. Således bliver sporten også nu en fast bestanddel på Levring Efterskole, der gerne vil imødekomme den efterspørgsel, der er inden for området. I første omgang bliver det spillet, CS:GO (Counter-strike: Global Offensive), der til en start bliver det primære spil på skolen.

”Vi følger selvfølgelig med i den udvikling, der er inden for e-sport. Vi kan ikke komme uden om, at det er en seriøs sport i rivende udvikling, og med et stort konkurrenceaspekt, der kræver mange færdigheder for at kunne begå sig på topplan i. Derudover er det et utroligt spændende område, som vi på Levring Efterskole rigtig gerne vil være en del af”, fortæller skolens forstander, Kim Thynebjerg.

Mere end bare computerspil på teenageværelset

Levring Efterskole vil gerne være med til at nedbryde forestillingen om, at e-sport bare er noget, der foregår på teenageværelset foran computerskærmen time efter time. Sporten er nemlig meget mere end det, forklarer Mathias Jørgensen, der bliver den kommende underviser på linjen: ”Det er en sammensætning af hård konkurrence på betingelser af spiltræning, samarbejde, kommunikation, taktik og strategi samt mentaltræning. Derfor er vi også nødt til at have fokus på elevernes kost og motion, så vi giver dem de bedste forudsætninger for at kunne spille koncentreret, i den tid det kræver.”

Med fagets modulopbygning vil han kortlægge de mange fysiske og psykiske kvalifikationer og parametre, der er i spil for at kunne udøve e-sport på topplan. Inspirationen kommer fra Mathias’ egne erfaringer og interesse for e-sport samt en fortid som sergent i Forsvaret, hvortil han uddyber: ”Der kan trækkes en del referencer og viden om strategi og samarbejde fra min tid i Forsvaret. Her er en del af træningen nemlig også samarbejdsøvelser bygget på de samme præmisser om, at man skal fungere som en enhed. Derudover skal man i spilsituationer ligeledes kunne holde hovedet koldt og formå at udføre sin strategi under et stort mentalt pres.”

Hvad giver det eleverne?

På baggrund af e-sportslinjens opbygning med forskellige fokuspunkter er man da heller ikke bange for, at der går for meget computerspil i den. ”Et efterskoleophold på Levring handler først og fremmest om fællesskab og personlig udvikling. Derfor har det også været vigtigt for os, at dette er det bærende element på alle vores linjer – også når det kommer til e-sport”, fortæller Kim Thynebjerg. Fra skolens side giver det derfor også god mening at udbyde linjen, da det er en sport i så massiv fremgang akkurat, som det er en stor del af rigtig mange unges hverdag. ”Vi synes det passer godt ind i vores Life Performance-tilgang, da vi gerne vil hjælpe alle elever til en positiv udvikling uanset interesse”, afslutter forstanderen.

• Akkurat som skolens andre linjer indgår gymnastik også på e-sportslinjen.

• Al mad på skolen er måltidsmærket