Levrings helt egen sølvvinder

Fitnesslærer på Levring Efterskole, Christian Søndergaard, trådte søndag d. 6 maj på scenen til det europæiske mesterskab ”Iron Rebel” og vandt to sølvmedaljer. Det er var derfor en glad Christian, om end sulten efter at forbedre resultatet, der vendte tilbage til arbejdspladsen på Levring Efterskole. Her er han nemlig fysik og kemilærer samt underviser på fitnesslinjen.

Levring Efterskoles træningslokale var for en eftermiddag skiftet ud med scenen i Ringsted. Årsagen var Europamesterskaberne i ’Iron Rebel’, der for første gang nogensinde blev afholdt på dansk jord. Her stillede Christian op i kategorierne Master (+40 år) og Classic physique (178-180 cm), og erobrede altså to sølvmedaljer. En umådeligt flot præstation med tanke på, at det sidste år blev til to gange sølv – dengang dog ikke for hele Europa men til Danmarksmesterskabet i Bodyboulding.

Appetit på mere

”Jeg er selvfølgelig enormt glad og stolt over resultatet. Alligevel jeg kan ikke undgå at mærke en trang til at træde det sidste skridt op på skamlen og slutte som nummer 1” udtaler Christian, med et skævt smil på læben alt imens øjnene fortæller at han kan og vil mere.

Det er dog ikke bare lige at stille op til sådanne mesterskaber. Det kræver stram disciplin, svære kompromisser og en stålfast vilje. ”Det er en livsstil”, fortæller han.

Op til stævnet bruger man typisk 10 uger med intensiv træning. Her består hver dag af 1 times morgencardio, 1 times styrke og slutteligt 1 times aftencadio. ”I disse uger ligger mit daglige kalorieindtag på omkring 2300 kcal primært bestående af kød/fisk og grøntsager”.

Det handler ikke bare om at være stor

”Nogle gange handler det ikke om at være den største, men den der er i bedste "psysical condition". Forstået som den der har den mest markerede, og bedst definerede krop og symetri,” fortæller Christian Søndergaard.

Fitnesslinjen handler om elevernes personlige mål og ønsker​

På Levring Efterskoles fitnesslinje handler det dog ikke om at blive den største, men derimod om at sætte sig nogle personlige mål og finde frem til den træningstype, man selv ønsker. ”Derudover har linjen stort fokus på at give eleverne en forståelse af kroppens anatomi, muskelgrupper og kostvaner”, fortæller Christian med om fitnesslinjen han sammen med Kollega Stine Rye står for.

Linjen er derfor andet end blot tunge vægte og store muskler, men har i lige så stor grad fokus på kroppens balance ved antagonisttræning herunder cirkeltræning, spinning, Crossfit mm.