Store Syltedag på Levring Efterskole

Sammen med 35 andre efterskoler deltager Levring Efterskole i projektet ’køkkentjansen’, der er lavet i samarbejde med Efterskoleforeningen og virksomheden, Madkulturen, der hører under Miljø- og fødevareministeriet. Fredag d. 6. december stod der Store Syltedag på skoleskemaet.

Fredag d. 6. december var ikke en helt normal dag på Levring Efterskole. Matematikbøgerne, fodboldstøvlerne og sangbøgerne var nemlig skiftet ud med sylteglas, eddike og køkkenknive. Grunden til afvigelsen fra det normale skoleskema skal findes ved at man på Levring Efterskole ønsker at tage del i projektet ’køkkentjansen’. Et tiltag, der skal give efterskoleelever øget viden om mad, måltider og bæredygtighed. Målet er at øge den unge generations lyst og kompetencer indenfor madlavning.

Interesse og uddannelse

Samtlige af skolens elever trak derfor i forklædet, og blev fordelt på i alt 4 stationer med hvert deres fokus. Her var blandt andet en syltestation for gulerødder og agurker, en lignende for syltetøj og rødbeder, et madlavnings- og kreaværksted og sidst et foredrag med film med fokus på ernæring og bæredygtighed.

På de forskellige stationer lå råvarerne frit og ventede på eleverne alt imens skolens køkkenpersonale akkompagneret af lærere stod klar til at fortælle og forklare om de kulinariske muligheder.

Køkkenleder, Kirsten Jensen, var da også begejstret over tiltaget og glad for at køkkenet kunne bidrage til en hel undervisningsdag. ”Det er skønt at få lov t

il at give vores elever indblik i en gammel praksis, fordi vi netop får muligheden for at stille skarpt på hvilke råvarer der er i sæson, og hertil udbrede viden om, hvordan de bedst udnyttes. På den måde gives der også en masse inspiration til madlavningen og en ide om, hvordan man kan leve og spise mere bæredygtigt.”.

For eleverne virkede det bestemt også som en god dag. Interessen og engagementet blev nemlig ikke mindre af, at eleverne måtte tage deres kulinariske produktioner hjem i syltetøjsglas skolen har indsamlet de sidste mange uger. Flere gange hørte undertegnede sætninger lignende med; ”Fedt! Nu har jeg også en julegave til mindre forældre.”

Skolens elever fik som vanligt et kamera med til at dokumentere dagen, så en film fra Store Syltedag er snart at finde på skolens youtube-kanal. Linket til finder i her

Billeder fra dagen findes på vores facebook og instagramprofil.