Levring Efterskole bygger om for 20 millioner

Sidste år blev eleverne på Levring Efterskole forkælet med en topmoderne kunstgræsbane og Goal Station. I år gælder det en ny spisesal, indgangsparti med fællesområde og dansesal. Målet er at skabe mere tidssvarende og moderne rammer for skolens elever.

Gulvet i den tidligere dansesal er på nuværende tidspunkt allerede pillet af og området afspærret. Den nu tidligere dansesal og teaterbygning skal rumme nyt køkken, spisesal og dansesal adskilt af et indskudt dæk, der giver muligheden for at skabe to etager. Skolens køkkenpersonale kan derfor også se frem til at udforske deres kulinariske evner i nye og moderne omgivelser. Spisepladsen, der de senere år har været en smule trang på grund af elevtallet, afløses af en større spisesal med dejligt lysindfald fra begge sider. Ovenpå får danserne deres nye lokale til at udforske deres kreative evner, og der bliver tilmed plads til et yogalokale. Udenfor bygges en indgangsbro, der fører ind til skolens store fællesrum, hvor eleverne bruger fritiden med spil, samtaler og kreative projekter. Dette bliver skolens nye hovedindgang. Forventningen er at ombygningen står færdigt efter jul.

En del af en større masterplan

At Levring Efterskole i de kommende år skal gennemgå en større renovering og ombygning har længe været et ønske. Det nuværende byggeprojekt er derfor også kun en del af den samlede masterplan, hvor også flere klasselokaler skal renoveres og en ny samlingssal etableres i en senere fase to. Tredje fase bliver en ny elevfløj. Den nuværende ombygning er den største del af det samlede projekt og udgør i omegnen af 20 millioner kroner.

Ombygning med fyldt skole

På trods af en fyldt skole med 184 elever kan en ombygning af denne størrelse alligevel lade sig at gøre uden at tage noget fra elevernes skoleoplevelse anno 2020/2021. Dansesalen ligger som en fløj til fællesrummet, hvorfor den er mulig at lukke ned uden, det får større betydning for elevernes færden på skolen. De eneste ændringer i hverdagen er, at fællessamlinger er rykket ned i skolens store hal, alt imens dans også er flyttet i midlertidige lokaler.

Et tovtrækkeri om lånegaranti

Det har været en længerevarende proces at nå til første spadestik af ombygningen. Skolen fik sidste år afslag på en lånegaranti fra Silkeborg Kommune, hvorfor der måtte findes andre løsninger i søgen efter likviditet uden for det beløb, Levring Efterskole selv har sparet sammen. Løsningen blev Vækstfonden, der i samarbejde med Jyske Bank gav muligheden for lånegaranti med baggrund i et bæredygtigt projekt, selvom postnummeret indikerer ’langt ude på landet’.

Det overordnede ønske med ombygningen

At Levring Efterskole renoverer, er der en klar årsag til, hvis man spørger skolens forstander, Kim Thynebjerg. ”Der er simpelthen behov for det, udtrykker han. ”Undervisningsområderne, fællesområderne samt flere af elevboligerne har efterhånden nået en alder, hvor de trænger til fornyelse”. Derudover lægges der vægt på, at skolen skal have et mere nutidigt udtryk, og flere tidssvarende miljøer, der i højere grad appellerer til, måden man er sammen på i dag kontra for 10-20 år siden. ”En ting er at have et værelse, der er praktisk og hvor eleverne kan lide at være, men i virkeligheden vil vi gerne trække dem ud af værelserne, for at få skabt socialt samvær og fællesskab på skolens fællesarealer. Vi glæder os selvfølgelig helt vildt til at slå dørene op til de nye omgivelser – ikke bare for vores elever, men ligeledes også vores naboer i byen, hvis de måtte have en interesse i ombygningen her på stedet. De skal være meget velkommen” afslutter Kim Thynebjerg.