Levring Efterskole går med i Patrick Cakirlis march mod ensomhed

Efter 10. F. tidligere på året har arbejdet med emnet ’Ensomhed’ iførte de sig regnjakker og godt humør og påmønstrede sig Patrick Cakirlis march mod ensomhed.

Patrick Cakirli er en mand på en mission. Fra uge 33 til og med 40 går han sin march mod ensomhed i håbet om at sætte nationalt fokus på ensomhed som en sundheds- og samfundsfaglig udfordring. På marchen vandrer han 1600 km mellem Nexø og Esbjerg. Konceptet består I, at Patrick kun vandrer, når han har følgeskab. Mandag morgen tog 10. F på Levring Efterskole derfor bussen til Haderup for at gøre Patrick følgeskab i nogle timer mod Holstebro, inden de igen vendte hjem og forsatte undervisningen.

”Jeg synes, det er en enormt vigtig sag, og et fantastisk koncept” udtaler dansklærer, Christiane Thaysen. Sammen med sin klasse gik hun med på dagens march. ”Vi har arbejdet med emnet ensomhed som tema i dansklektionerne på mange forskellige måder, bl.a. ved at høre en podcast fra Aftenklubben med Patrick Cakirli, og det var her, jeg fik ideen. Da muligheden for at gøre Patrick følgeskab opstod, synes jeg, det var helt oplagt, og der var fuld opbakning fra ledelsen. Der er så mange unge mennesker, der kæmper med forskellige ting i hverdagen. En af disse ting er ensomhed, og det er ikke noget man skal skamme sig over. Faktisk har rigtig mange unge prøvet at sidde med følelsen af ensomhed under de sidste par års nedlukning pga Corona. Selv på en efterskole med næsten 200 elever er det et emne. Det er vidt forskelligt, hvordan vi hver især håndterer det at være social. Nogle finder fællesskaber helt af sig selv. Andre skal have hjælp og et skub i den rigtige retning. Det er helt normalt. Det er blandt andet derfor, jeg synes det her budskab er så enormt vigtigt”, afslutter en drivvåd, men glad Christiane Thaysen.

Patrick Cakirli er efterhånden nær endestationen i Esbjerg. Undervejs har han samlet mere end 100.000 kr. ind til formålet og haft flere hundrede følgesvende på sin færd. Marchen slutter d. 10. oktober