Studieretninger
På Levring Efterskole vælger alle 10. klasser en studieretning ud fra egne ønsker og interesser. Der vælges i prioriteret rækkefælge. Der skal dog være et minumum af elever på en studieretning for at den oprettes. Studieretningen vælges for hele året inden skolestart og er på skemaet 2 gange ugentligt.
Studieretning 1 afsluttes med 10. klasses prøven (mundtligt og skriftligt). Studieretning 2-5 tager afsæt i projektarbejdsformen, hvor eleverne lærer at fordybe sig i problemstillinger og emner, som de selv er med til at vælge.
Læs mere om de forskellige studieretninger herunder.

TYSK
1. TYSK
Formålsbeskrivelse:
Målet er, at du skal blive så fortrolig med og nysgerrig på tysk, at du kan anvende sproget og viden nationalt og globalt i dit aktuelle og fremtidige liv. Her vil du lære mere om tysk og tysktalende lande, samt videreudvikle dine kompetencer til at kommunikere både mundtligt og skriftligt. Du vil samtidig videreudvikle dine sproglige og kulturelle færdigheder i tysk og styrke din forståelse af tyske kulturer i globalt perspektiv.
Faget slutter med den obligatoriske prøve i både mundtlig og skriftlig tysk.
Mulige emner:
-
Ungdomsliv
-
Kulturforståelse
-
Kultur og medier
-
Sport og fritid
Arbejdsform:
-
Mundtlig kommunikation: du kan kommunikere på tysk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
-
Skriftlig kommunikation: du kan kommunikere på tysk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
-
Kultur og samfund: du kan forstå, har viden om og kan formidle den tyske kultur
2. SCIENCE
Formålsbeskrivelse:
I Science lærer du, hvordan naturvidenskaben kan finde alternative løsninger til lokale og globale udfordringer, ligesom du får et indblik i, hvordan vi som mennesker samvirker med verden omkring os. Vi arbejder projektorienteret med dataindsamling og nyskabende forsøg, som I selv designer, og som tager udgangspunkt i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Studieretningen henvender sig til dig, der elsker eksperimenterende og undersøgende arbejde med f.eks. fænomener, teknik, natur og fødevarer.
Faget tager sit udgangspunkt i grundfagene biologi, fysik/kemi og geografi.
Mulige emner:
-
Giftige fødevarer
-
Nyskabende projekter og eksplosive forsøg
-
FN’s Verdensmål
-
Byggeprojekter
-
Energiproduktion og omsætning
-
Fysiologi og bevægelse
-
Fake science
Arbejdsform:
Arbejdsformen er projektorienteret og vil tage udgangspunkt i jeres ideer og ønsker. Undervisningen kan munde ud i enten færdige produkter, mundtlige præsentationer eller aktiviteter for eller med andre. Undervisningen veksler mellem gruppearbejde, individuelle øvelser og teoretisk undervisning.

SCIENCE

Frivillighed & Foreningsliv
3. Frivillighed & Foreningsliv
Formålsbeskrivelse:
Undervisningen sætter fokus på foreningslivet og frivillighed med udgangspunkt i de mange foreninger i Danmark; herunder idrætsforeninger. Du får kendskab til og erfaringer med frivillighed som det bærende i foreningslivet og i andre sociale initiativer. Derudover får du forståelse for frivillighedens grundpræmis om at gøre noget for andre og samtidig have blik for det, der gives tilbage i form af erfaringer, oplevelser og læring. Du vil få erfaringer med fællesskabsfremmende aktiviteter fra planlægning til gennemførelse og evaluering.
Mulige emner:
-
Velgørenhed og indsamlinger (f.eks. Danmarks Indsamling)
-
Events og aktivitetsdage
-
Instruktørrollen
-
Indblik i foreningsliv
-
Find din indre ildsjæl
-
Samarbejde med Frivillighedsalliancen
Arbejdsform:
Arbejdsformen er projektorienteret og vil tage udgangspunkt i jeres ideer og ønsker. Undervisningen kan munde ud i enten færdige produkter, mundtlige præsentationer eller aktiviteter for eller med andre. Undervisningen veksler mellem gruppearbejde, individuelle øvelser og teoretisk undervisning.
4. Kreativitet, Musik & Performance
Formålsbeskrivelse:
Undervisningen tager udgangspunkt i skabelsesprocesser inden for kreativitet, musik og performance. Du vil lære forskellige metoder til personlig og kreativ udvikling, og hvordan du kan bidrage positivt til verden omkring dig. Du vil opleve forløb, hvor jeres kompetencer er i spil og bliver udfordret kreativt og musisk – det kan f.eks. være forskellige teknikker inden for kunst, håndværk, skuespil, bevægelse og kor. Derudover vil der være forløb, hvor I skal udvikle, afsøge grænser og formidle til andre. Du vil i løbet af året opnå større kreative kompetencer, der vil udvikle dig som person i samspil med andre. Undervisningen veksler mellem praksis og teori, så I både er udøvere, formidlere og får en teoretisk baggrund.
Mulige emner:
-
Kor
-
Sammenspil
-
Skuespil og bevægelse
-
Håndværk og kunst
-
Præge skolens fysiske miljø
-
Forestilling – skabe noget sammen med og for andre
Arbejdsform:
Arbejdsformen er projektorienteret og vil tage udgangspunkt i jeres ideer og ønsker. Undervisningen kan munde ud i enten færdige produkter, mundtlige præsentationer eller aktiviteter for eller med andre. Undervisningen veksler mellem gruppearbejde, individuelle øvelser og teoretisk undervisning.

Kreativitet, Musik & Performance

Innovation & Teknologi
5. Innovation & Teknologi
Formålsbeskrivelse:
Denne studieretning er for dig, der elsker at skabe kreative og innovative løsninger på hverdagens mange små og store udfordringer, eller dig der brænder for iværksætteri. Her skal du blandt andet lære at forholde dig til teknologiens fordele og ulemper både i et personligt, økonomisk og samfundsmæssigt perspektiv. Desuden vil du få indsigt i designprocesser, 3D-print såvel som økonomiske sammenhænge og teknologisk udvikling. Faget vil tage sit afsæt i teknologi, innovation, entreprenørskab og økonomi. Her bliver du i stand til at udtænke, strukturere og udføre dine ideer og projekter.
Mulige emner:
-
Teknologi
-
Design og designprocesser
-
Programmering og 3-D print
-
Iværksætteri
-
Økonomi
Arbejdsform:
Arbejdsformen er projektorienteret og vil tage udgangspunkt i jeres ideer og ønsker. Undervisningen kan munde ud i enten færdige produkter, mundtlige præsentationer eller aktiviteter for eller med andre. Undervisningen veksler mellem gruppearbejde, individuelle øvelser og teoretisk undervisning.